1. Advocatenkantoor Ploeg B.V. is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid die zich ten doel stelt om, in de ruimste zin van het woord, de praktijk van advocaat uit te oefenen (AKP). Van vorenbedoelde “praktijk van advocaat” is nadrukkelijk uitgezonderd het geven van financieel of fiscaal advies.
  2. De bepalingen van deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere opdracht, daaronder begrepen iedere vervolgopdracht of gewijzigde of aanvullende opdracht die aan AKP wordt verstrekt.
  3. Alle opdrachten worden geacht uitsluitend te zijn verstrekt aan en aanvaard door AKP, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. In afwijking van het bepaalde in artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek zijn de bestuurders van AKP alsmede degenen die voor AKP werkzaam zijn, niet persoonlijk gebonden en niet (hoofdelijk) aansprakelijk.
  4. Het staat AKP vrij bij verleende opdrachten mede een of meer personen te betrekken die niet direct of indirect aan AKP zijn verbonden. AKP zal bij het inschakelen van een derde de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en (behoudens in geval van bijstand van een procesadvocaat of een deurwaarder) bij de selectie van deze derde zoveel als in de relatie tot de opdrachtgever gebruikelijk of redelijk is, met de opdrachtgever overleggen. AKP is door de opdrachtgever gemachtigd voorwaarden die in de relatie tussen haar en de derde gelden of die door de derden worden bedongen te aanvaarden.
  5. De uitvoering van verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de opdrachtgever. Tenzij dat door AKP uitdrukkelijk en schriftelijk is aanvaard, mogen anderen dan de opdrachtgever niet op het resultaat van de voor de opdrachtgever verrichte werkzaamheden of de uitvoering daarvan afgaan en kunnen zij daaraan geen rechten ontlenen.
  6. Niet alleen AKP, maar ook alle kantoorgenoten, oud kantoorgenoten en andere personen die bij de uitvoering van enige opdracht zijn ingeschakeld of ingeschakeld zijn geweest, met inbegrip van hun eventuele erfgenamen kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen.
  7. Indien de uitvoering van een opdracht door AKP onverhoopt leidt tot schade bij de opdrachtgever die rechtens een gevolg vormt van een gebeurtenis of reeks van met elkaar samenhangende gebeurtenissen waarvoor AKP rechtens aansprakelijk is, heeft opdrachtgever recht op een vergoeding:
    – indien AKP voor die schade enige dekking onder een verzekering geniet, maximaal tot een bedrag gelijk aan de door AKP te verkrijgen verzekeringsuitkering te vermeerderen met het bedrag van het eigen risico dat ingevolge de toepasselijke verzekeringsovereenkomst in het desbetreffende geval voor rekening van AKP komt;
    – indien AKP voor die schade geen enkele dekking onder een verzekering geniet maximaal tot een bedrag gelijk aan het in de betreffende zaak gedeclareerde honorarium.
  8. Onverminderd het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek vervalt het recht van opdrachtgever op schadevergoeding in ieder geval twaalf maanden na de gebeurtenis waaruit de schade direct of indirect voortvloeit en waarvoor AKP aansprakelijk is.
  9. De opdrachtgever vrijwaart AKP tegen alle aanspraken van derden, de redelijke kosten van juridische bijstand daaronder begrepen, die op enigerlei wijze samenhangen met de werkzaamheden voor de opdrachtgever verricht.
  10. Werkzaamheden worden in principe maandelijks aan de opdrachtgever in rekening gebracht. De betalingstermijn is veertien (14) dagen te rekenen vanaf de datum van declaratie. Bij gebreke van tijdige betaling is AKP gerechtigd wettelijke (handels)rente in rekening te brengen. Te allen tijde kan een voorschot worden gevraagd voor verrichte of te verrichten werkzaamheden. Werkzaamheden kunnen worden opgeschort als geen voorschot ter dekking daarvan voorhanden is.
  11. Op deze algemene voorwaarden kunnen zich ook die natuurlijke personen en rechtspersonen beroepen die direct of indirect op enigerlei wijze bij de dienstverlening door of vanwege AKP betrokken zijn.
  12. Het in verband met de uitvoering van de opdracht door AKP gevormde dossier zal gedurende vijf jaar worden bewaard, te rekenen vanaf datum van de sluiting daarvan. Daarna heeft AKP het recht het dossier te vernietigen.
  13. AKP hanteert een kantoorklachtenregeling en deze is van toepassing op haar dienstverlening. De kantoorklachtenregeling is geplaatst op de website van AKP. In het geval dat een klacht na een beroep op de kantoorklachtenregeling niet is opgelost, kan deze worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht.
  14. De privacyverklaring van AKP is geplaatst op de website.
  15. De verhouding tussen opdrachtgever en AKP wordt ten volle beheerst door het Nederlandse recht.
  16. Geschillen zullen bij uitsluiting worden beslecht door de bevoegde rechter van de Rechtbank MiddenNederland, locatie Utrecht.
    Utrecht, 1 juli 2019